Із 13 до 20 грудня 2022 року, відповідно до Плану заходів з оцінювання якості освітньої діяльності та якості вищої освіти в Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка на І семестр 2022-2023 н.р., навчально-методичний центр забезпечення якості вищої освіти спільно з комісією з питань академічної доброчесності К-ПНУ проводить опитування здобувачів вищої освіти та науково-педагогічних працівників щодо дотримання академічної доброчесності в Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка шляхом анкетування:
– для здобувачів вищої освіти (ОС «бакалавр»/«магістр»): «Дотримання академічної доброчесності здобувачами вищої освіти (ОС «бакалавр»/«магістр») в Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка»;
– для здобувачів вищої освіти (ОНС «доктор філософії»/ «доктор наук»): «Дотримання академічної доброчесності здобувачами вищої освіти (ОНС «доктор філософії»/«доктор наук») в Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка»;
– для науково-педагогічних працівників: «Дотримання академічної доброчесності науково-педагогічними працівниками в Кам’янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка».
Участь в опитуванні взяло 1051 особа (884 здобувачі вищої освіти (884 – ОС «бакалавр», 210 – ОС «магістр») та 135 науково-педагогічних працівників).
За результатами опитування 98,5% здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр»/«магістр», 100% здобувачів вищої освіти ОНС «доктор філософії»/»доктор наук» і 100% науково-педагогічних працівників знайомі із поняттям академічної доброчесності.
Більшість відповідей респондентів засвідчили, що їм відомі всі види порушень академічної доброчесності (78,3% здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр»/«магістр», 84,9% здобувачів вищої освіти ОНС «доктор філософії»/»доктор наук» і 95,4% науково-педагогічних працівників).
Значній частині респондентів серед здобувачів вищої освіти (88,3% здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр»/«магістр», 93,2% здобувачів вищої освіти ОНС «доктор філософії»/»доктор наук» і науково-педагогічних працівників (98,1%) відомо про наслідки порушень академічної доброчесності, передбачені для них в К-ПНУ.
На питання «Чи знаєте Ви про діяльність Комісії з питань академічної доброчесності в університеті?» 86,6% здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр»/«магістр», 93,2% здобувачів вищої освіти ОНС «доктор філософії»/»доктор наук» здобувачів вищої освіти та 98,8% науково-педагогічних працівників відповіли позитивно, тобто знають про діяльність комісії з питань академічної доброчесності К-ПНУ.
Актуальним залишається питання про використання в університеті програмного забезпечення (онлайн-сервіс «Unichek») для виявлення академічного плагіату в курсових, дипломних/кваліфікаційних роботах (проєктах) здобувачів вищої освіти і наукових та навчальних виданнях науково-педагогічних працівників. Відтак 88,2% здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр»/«магістр», 98,4% здобувачів вищої освіти ОНС «доктор філософії»/»доктор наук» і 99,8% науково-педагогічних працівників ознайомлені з процедурою перевірки зазначених видів праць.
Майже всі відповіді респондентів засвідчилидоцільність проведення дискусій, тренінгів, майстер-класів та інших заходів для популяризації академічної доброчесності з-поміж учасників освітнього процесу, (98% здобувачів вищої освіти ОС «бакалавр»/«магістр», 97% здобувачів вищої освіти ОНС «доктор філософії»/»доктор наук» і 95,3% науково-педагогічних працівників).
З-поміж пропозицій здобувачів вищої освіти щодо підвищення рівня академічної доброчесності варто виокремити такі: удосконалити форми популяризації академічної доброчесності в університеті (зокрема із залученням провідних фахівців із цієї проблематики); дотримуватись процедури прозорого і справедливого оцінювання рівня навчальних досягнень здобувачв вищої освіти; заохочувати здобувачів до вебінарів та семінарів із питань академічної доброчесності як форм нформальної освіти тощо.
Відповіді науково-педагогічних працівників були спрямовані на: вироблення наскірзної прозорої системи стимулювання науково-педагогічних працівників з метою збільшення їхньої наукової публікаційної активності; продовжувати формувати сприятливе академічне середовище та належний рівень академічної культури учасників освітнього процесу в університеті, активно залучати здобувачів і науково-педагогічних працівників до вдосконалення системи академічної доброчесності в університеті; ширше обговорювати зазначене питання на рівні кафедр, вчених рад факультетів/ННІ, університету тощо.
Зазначимо, що опитування проводять із метою вдосконалення системи академічної доброчесності, налагодження зворотного зв’язку між учасниками освітнього процесу та враховуються під час обговорення ООП спеціальностей університету з метою забезпечення якісного освітнього процесу в університеті.